28 בדצמבר 2014

הזמנת תיווך בדואר אלקטרוני


מה דינה של הזמנה בכתב שהועברה במייל ואינה חתומה?

תא"מ 16231-05-14 אור-זיו נכסים בע"מ נ' אינטרומדיקס - טכנולוגיות רפואיות מתקדמות בע"מ מיום 14/11/2014 ;




                                        
בכתב התביעה טענה התובעת כי הזמנת התיווך הועברה באמצעות המייל לנתבעת לצורך חתימתה וכי מנהלי הנתבעת ביקשו מהתובעת "לסמוך עליהם" לאור היכרות עיסקית קודמת.

הנתבעת מודעת לחובתה לשלם לתובעת את דמי התיווך וכי ניתנו לתובעת הבטחות על ידי מנהלי הנתבעת כי הסכום אושר לתשלום ויועבר לתובעת ואולם, חרף הבטחות שניתנו לא שילמה הנתבעת את שכרה של התובעת.

יש לציין כי אין מדובר בטענות בעלמא אלא בטענות המגובות בתכתובות שהוחלפו בין הצדדים, מרביתם באמצעות המייל, ומהן עולה כי, לכאורה, הנתבעת מודה בחובה כלפי התובעת ואינה מעלה כל טענה כנגד התחייבותה לשלם את דמי התיווך.


אמנם, הוראות חוק המתווכים הינן קוגנטיות והדרישה בחוק הינה להזמנה בכתב חתומה. יחד עם זאת, יש לבחון את נסיבות העניין שבפנינו גם בראי עיקרון תום הלב ועל בסיס הנסיבות הספציפיות. משכך, יש לשמוע ראיות ביחס לכוונת הצדדים ולהסכמות ביניהם.


הזמנת שירותי התיווך כוללת, לכאורה, את הפרטים הנדרשים בהתאם לתקנות המתווכים ויש בה כדי להגשים התכלית העומדת בבסיס החוק. ככל ותוכיח התובעת כי הזמנת שירותי התיווך הועברה במייל לנתבעת והתקבלה אצלה, הרי שיכול וכיום בעידן האלקטרוני אין בעצם העדרה של חתימה על המסמך כדי לפסול המסמך כמי שאינו עומד בדרישות החוק.

יפים לעניין זה דבריה של כב' השופטת לבהר שרון בפסק הדין בעניין נועם לנדאו (אוזכר לעיל):
" ראשית, יש לבדוק האם עצם העובדה שהמסמך נשלח במייל ולא נושא את חתימת הצדדים פוסלת את היותו של המסמך מסמך בכתב. דואר אלקטורני מטיבו אין בו חתימות. ואולם, בעידן האלקטרוני בו אנו מצויים, בו מסמכים חשובים והסכמות עקרוניות מועברות מידי יום במייל, אין מקום לפסול היותו של "מסמך בכתב" רק בשל העדר חתימות, ויש לבחון את הנסיבות והרקע למשלוח המייל (....) כך במקרה שלפנינו, יש לראות במייל, לפחות בשלב הראשוני "מסמך בכתב", והעובדה שהוא אינו חתום כי הוא נשלח בדואר אלקטרוני – אינה, כשלעצמה, פוסלת את היותו מסמך בכתב".

במקרה זה התביעה לא נמחקה על הסף;

לפרטים נוספים : עו"ד איל רוזין 03-6953545


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה